Új kínai rakéták
Hamarosan három új kínai hordozórakéta is bemutatkozhat.
Ezek közül kettő a Hosszú Menetelés rakéták hosszú sorát gazdagítja, a harmadik egy magánvállalat fejlesztése.
„Hamarosan két új Hosszú Menetelés rakéta is bemutatkozhat” – jelentette be Ma Tao, a CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) műholdak üzemeltetéséért felelős igazgatóhelyettese még november közepén. Az egyik a Hosszú Menetelés-8-as sorozat 8A jelű változata (LM-8A vagy CZ-8A), a másik a Hosszú Menetelés-12 (LM-12, CZ-12) lesz. Mindkettő a Hajnan (Hainan) sziget.n lévő Vencsang (Wenchang) űrközpontban mutatkozik majd be.
Az előbbi a már jól bevált CZ-8 azon változata, amelyet kifejezetten nagy műholdflották (műholdkötelékek vagy műholdseregek) indítására hoztak létre. 700 km magas poláris napszinkron pályára (SSO) 7 tonna össztömegben indíthat műholdakat, amelyeket 420 vagy 520 cm átmérőjű orrburkolat alatt helyezhetnek el. Startjára legkorábban jövő januárban kerülhet sor.
Balra a CZ-8-as sorozat 1. és 3. repülésén (2020 és 2024) használt, gyorsítófokozatokkal ellátott CZ-8 (1) változata. Jobbra a boosterek nélküli CZ-8 (2), amely eddig csak egyszer (2022) repült
A második rakéta lesz az első olyan kínai hordozóeszköz, amely 3,8 m átmérőjű orrburkolattal rendelkezik, emiatt akár vasúton is szállítható. Arról, hogy a CZ-12 első repülése mikorra várható, akkor még nem hangzott el pontos információ, csak a gyakran ismételt „hamarosan”. E sorok írásakor viszont már van elvi startdátum, amely november 30. A helyszín a Hajnan-szigeten lévő vencsangi LC-2 jelű kereskedelmi indítóhely lesz. A Hosszú Menetelés-12 egy 60 m (20 emelet) magas eszköz, amely 200 km-es alacsony Föld körüli pályára (LEO) 12 tonna, 300 km-es LEO pályára 10 tonna, míg 700 km magas napszinkron pályára 6 tonna hasznos terhet indíthat. Első fokozatában négy YF-100K típusú hajtómű működik, ezek RP-1-et (Rocket Propellant-1, finomított kerozin) égetnek folyékony oxigénnel. Az azonos átmérőjű második fokozatban két YF-115-ös rakétamotor dolgozik, ezek üzemanyaga szintén RP-1.
Mindkét rakéta makettjét bemutatták a november közepén rendezett csuhaji (Zhuhai) Repülési és Űrkutatási Kiállításon – csakúgy, mint a CZ-10A szupernehéz és a CZ-9-es gigarakétáét. Az előbbi két konfigurációban fog készülni, központi blokkjának átmérője 5 m lesz, magassága megközelíti a 70 m-t. A teherszállító változat indíthatja majd a kínai holdkompot és a gyorsítófokozatát, míg a személyszállító változat az ország második generációs személyszállító űrhajóját a Hold felé. A 110 m magas CZ-9 (LM-9) három fokozatból áll majd, és akár 50 tonna tömegű rendszert indíthat holdi átmeneti pályára. De alkalmas lesz LEO indításokra is, ekkor a hasznos teher tömege elérheti a 100 tonnát! Tervezői a majdani holdbázis, illetve a Föld körüli pályára tervezett naperőművek építésében szánnak neki szerepet.
De térjünk vissza cikkünk címéhez, és beszéljünk a hamarosan bemutatkozó harmadik hordozóeszközről. Ez a Csucsüe-2E Y1 (Zhuque-2E Y1), ahol az Y1 az első példányt, azaz a szűzrepülést jelenti. A név olvasóinknak ismerős lehet, és ez nem véletlen. A ZQ-2 (Csucsüe-2, lent) a Landspace fejlesztése.
2022. december 14-ei bemutatkozása (Y1) kudarccal végződött. A rakéta metán hajtóanyagot éget és oxidálószerként folyékony oxigént használ. Ez volt a pekingi Landspace cég első folyékony hajtóanyagú rakétája. (A Csucsüe-1 ugyanis – amely 2018. októberi bemutatkozásakor szintén kudarcot vallott – szilárd hajtóanyagú hordozórakéta-típus.) A Kínában épült Csucsüe-2 egyúttal a világon az első metánt használó hordozórakéta volt, amellyel űrindítást kíséreltek meg. Azóta a rakéta „felnőtté vált”, hisz 2023 júliusában és decemberében is sikeres küldetést teljesített. Az első alkalommal tömegmakettet, a második repülésben néhány kisműholdat állított SSO pályára. A ZQ-2 induló tömege 216 tonna, első fokozatában négy TQ-12-es metán–oxigén hajtóművet használ, ezek egyenként 660 kN erővel (67 tonnával) „tolnak”. A második fokozatban egy vákuumra optimalizált TQ-12-es dübörög, amelynek tolóereje 780 kN. Mellette pedig egy TQ-11-es (78 kN tolóerejű) vernier hajtómű üzemel. Ez utóbbi végzi a kormányzást. A ZQ-2 200 km magas LEO pályára 6 t, míg 500 km-es SSO pályára 4 t össztömegű hasznos terhet indíthat.
Az egy sikertelen és két sikeres repüléssel a rövid életű „2-esnek” ebben a formában vége is lett, ugyanis azt csak a 2E-t megelőző, átmeneti típusnak tekintették. A „2-esek” negyedik repülése egyben a 2E bemutatkozása (Y1) lesz, amely módosított második (TQ-11 nélküli) fokozattal épül. A startot jelenleg november 27-ére várjuk, és arra a csiucsüani (Jiuquan) 96-os indítóállásból kerül majd sor.
Szentpéteri László
forrás: www.urvilag.hu