Sikeresen leszállították a világ legnagyobb teleszkóptükrének utolsó szegmensét

A chilei Atacama-sivatagban épülő Európai Déli Obszervatórium Extremely Large Telescope (ESO ELT) egy lépéssel közelebb került a befejezéshez. A német SCHOTT cég sikeresen leszállította a nyersdarabot a teleszkóp elsődleges tükre (M1) számára üzembe helyezett 949 szegmens közül az utolsóhoz. Több mint 39 méteres átmérőjével az M1 messze a legnagyobb tükör, amelyet valaha teleszkóphoz készítettek.

Túl nagy ahhoz, hogy egyetlen üvegdarabból készüljön, az M1 798 hatszögletű szegmensből áll majd, mindegyik körülbelül öt centiméter vastag és 1,5 méter átmérőjű, és együtt dolgozva több tízmilliószor annyi fényt gyűjt össze, mint az emberi szem. További 133 szegmenst gyártottak, hogy megkönnyítsék a szegmensek karbantartását és újbóli bevonását, miután a távcső üzembe áll. Az ESO 18 tartalék szegmenst is beszerzett, így a teljes szám 949-re nőtt.

Az M1-es nyersdarabok, formázott anyagdarabok, amelyeket később tükörszegmensekké csiszolnak, a ZERODUR®- ból , egy alacsony tágulású üvegkerámia anyagból készülnek, amelyet a SCHOTT fejlesztett ki , és az ELT Atacama-sivatagban található telephelyén az extrém hőmérsékleti tartományokra optimalizálták. . Ez a cég három másik ELT tükör – M2, M3 és M4 – nyersdarabjait is legyártotta Mainzban, Németországban.

Amit az ESO a SCHOTT-tól rendelt, az több, mint a ZERODUR® ” – mondja Marc Cayrel, az ESO ELT optomechanikai részlegének vezetője. “ Az ESO-val szorosan együttműködve a SCHOTT minden egyes gyártási lépést finomhangolt, és a terméket úgy alakította ki, hogy megfeleljen és gyakran meg is haladja az ELT igen szigorú követelményeit. A nyersdarabok kiemelkedő minőségét a több mint 230 tonna sorozatgyártás során is megőrizték ennek a szuper teljesítményű anyagnak. Az ESO ezért nagyon hálás a SCHOTT, megbízható partnerünk szakképzett csapatainak professzionalizmusáért .”

Thomas Werner, a SCHOTT ELT projektvezetője így nyilatkozott: „Az egész csapatunk nagy örömmel fejezi be cégünk történetének legnagyobb ZERODUR® megrendelését. Ehhez a projekthez sikeresen befejeztük több száz ZERODUR® tükörhordozó sorozatgyártását, amikor általában egy darabból állunk. Mindannyiunk számára megtiszteltetés, hogy részt vehettünk a csillagászat jövőjének alakításában .”

követően A leadást minden szegmens egy többlépcsős, nemzetközi utazáson megy keresztül . Lassú hűtési és hőkezelési folyamat után az egyes nyersdarabok felületét ultraprecíziós csiszolással alakítják ki a SCHOTT-nál. A nyersdarabokat ezután a francia Safran Reosc céghez szállítják, ahol mindegyiket hatszög alakúra vágják, és a teljes optikai felületen 10 nanométeres pontossággal polírozzák – ami azt jelenti, hogy a tükör felületi egyenetlenségei kisebbek lesznek, mint a tükör egy ezredrésze. egy emberi haj szélessége. Az M1 szegmens szerelvényein végzett munkában részt vesznek még: a VDL ETG Projects BV holland cég, amely a szegmenstartókat gyártja; a német-francia FAMES konzorcium, amely kifejlesztette és befejezi a gyártást az egyes szegmensek egymáshoz viszonyított helyzetét figyelő 4500 nanométeres pontosságú érzékelők számára; A német Physik Instrumente cég, amely a szegmens nanometrikus pontossággal történő pozícionálására alkalmas 2500 aktuátort tervez és gyárt; és a dán DSV cég, amely a szegmensek Chilébe történő szállításáért felelős.

Miután csiszolták és összeszerelték, minden M1-es szegmenst átszállítanak az óceánon, hogy elérjék az ELT Paranal Obszervatóriumának ELT műszaki létesítményét az Atacama-sivatagban – ez a 10 000 kilométeres út, amelyet már több mint 70 M1-es szegmens teljesített. Paranalban, mindössze néhány kilométerre az ELT építési területétől, minden szegmenset ezüstréteggel vonnak be , hogy tükröződjenek, majd gondosan tárolják, amíg a távcső fő szerkezete készen áll a fogadásra.

Amikor ebben az évtizedben megkezdi működését, az ESO ELT-je lesz a világ legnagyobb égbolt szeme. Meg fogja oldani korunk legnagyobb csillagászati ​​kihívásait, és még elképzelhetetlen felfedezéseket tesz majd.

Forrás: www.eso.org