A Tabulae Rudolphinae címlapja – II. rész
Kepler születésnapján, december 27-én sorozatot kezdtünk a 16-17. század legnagyobb csillagászának emlékére. Johann Kepler előtt azzal tisztelgünk, hogy bemutatjuk egyik legfontosabb művének, a Rudolfi táblázatoknak, latin címén a Tabulae Rudolphinaenek rejtélyes és egyben rejtvényes címoldalát.
Az első részben áttekintettük, hogy miért volt fontos mű a csillagászat történetében a Tabulae Rudolphinae, illetve a cikk végén belenézhettünk a szerző szomorú tekintetébe, hiszen Kepler az olvasóra szegezett szemmel üldögél Uránia templomának alapzatán. (Hogy miért volt szomorú Kepler? A sülysápi csillagda számára készített önéletrajzi videójából kiderül.) Kezdjük a vizsgálatunkat a templom legfeltűnőbb jegyeinek áttekintésével.
Az oszlopok…
Első ránézésre az építmény klasszikus görög–római templomokra hasonlít, azonban kicsit alaposabban megvizsgálva észrevehetjük, hogy a templom tetejét különböző korból származó, különböző fejezetű oszlopok tartják, amelyek a valóságban soha nem kerülhettek volna egymás mellé. Kepler azonban mégis egy épületben helyezte el őket. Miért?
A kezdetek
Az oszlopok a csillagászat tudományának fejlődését jelképezik: a templom hátsó részében a kezdetekre egyszerű, hántolt fatörzsek utalnak, majd durván faragott kváderkövekből rakott két oszlop következik. Az egyik fatörzs előtt álló fríg sapkás csillagász és a kváderkövek segítenek megfejteni a metaforát, bár a templom hátsó részében az idő és a tér különböző síkjai összecsúsznak: a fatörzsek a legkorábbi civilizációkra, a kövek az egyiptomi és a mezopotámiai csillagászokra utalhatnak, míg a fríg sapka azokra a görög tudósokra, akiknek a nevét Kepler nem emelte ki, és akik az első megnevezett csillagász, Metón előtt, tehát valamikor Kr. e. 500 előtt éltek. A sapkás csillagász pusztán a kezét használja az ég szemléléséhez, semmilyen segédeszköze sincs, és a kép többi szereplőjével ellentétben feljegyzéseket sem készít. Az ábrázolás azonban túloz, hiszen Kepler tudta: a mezopotámiai csillagászok rengeteg feljegyzést készítettek különböző égitestek ciklusairól, továbbá a bolygók mozgásáról, és tőlük eredt a 60-as számrendszer is, amit a szerző az egész Tabulae Rudolphinaeban használt.
A legkorábbi időket jelképező oszlopokról nem csupán a csillagászati segédeszközök hiányoznak: nem látunk neveket sem. Pedig a középkorban név szerint ismertek mezopotámiai csillagászokat: az ókori görög és római forrásokban meg voltak említve néhányan: Kidinnu, Naburimannu, Szudinesz (utóbbi hellénisztikus kori, tehát a fríg sapka által megidézett korban élt). Ezek a nevek a hátsó oszlopokra kerülhettek volna fel, de nem látjuk őket – és nem azért, mert kifelé néznek a templomból, hiszen az oldalsó oszlopokon levő nevek is felénk néznek, nem kifelé a körből.
A nagy elődök
A legkorábbi időket jelképező oszlopok után a templom két oldalán négy kidolgozottabb téglaoszlop következik. Ha Kepler a történeti hűségre törekedett volna, a görög csillagászat névvel említett mestereihez (később mindegyikükről lesz szó: Metón, Aratosz, Hipparkhosz, Ptolemaiosz) a tégla- helyett jobban illettek volna az előrébb látható dór, illetve korinthoszi jellegű oszlopok. Azonban az ókori építészet két legszebb, a templom elején álló oszlopát középkori (Kepler idejéből nézve kis jóindulattal kortársnak nevezhető) csillagász, Kopernikusz és Brahe kapta. Megfigyelhetjük, hogy ez a két oszlop kevert stílusú: az oszlopok simák, tehát a római oszlopokra hasonlítanak, fejezetük viszont görögös – és teljesen különböző. Kepler a díszítéssel tette világossá, hogy Kopernikusz és Brahe közül ki állt a másik felett: az ábrázolás szerint a jobb oldali Brahe, aki gyönyörű, korinthoszi fejezetű oszlopra támaszkodik, miközben Kopernikusz egy dór fejezetű oszlop tövében ül.
…és a padló
A padlón láthatók a templom középpontjából az egyes oszlopokhoz húzott vonalak, és mindegyik vonalon egy-egy állatövi csillagkép jele. Tulajdonképpen innét tudjuk, hogy a templomnak 12 oszlopa van, hiszen a perspektíva miatt két hátsó-oldalsó oszlop egyáltalán nem látszik.
Megfigyelhetjük még, hogy a két első oszlop eltakarja a Rák és az Oroszlán csillagkép jelét, jobbra és hátul pedig a Skorpió, a Nyilas, a Bak és a Vízöntő jele van takarásban. A hat nem látható jel közül a Rák és az Oroszlán másutt igen hangsúlyos helyzetben jelenik meg a képen, a Vízöntő, a Bak és a Nyilas pedig az oszlopokra akasztott egyik csillagászati eszközön bukkan fel. Kepler megtehette volna, hogy akár Kopernikusz, akár Brahe oszlopához azt a csillagképet rendeli hozzá, amikor az adott tudós született, azonban a szerző nem élt ezzel a lehetőséggel.
Végül térjünk ki a Nap helyzetére. Ezt a stilizált árnyékokból tudjuk kikövetkeztetni: Hipparkhosz oszlopa rövid árnyékot vet a padlón levő Ikrek csillagkép jelére, vagyis ha kompiláljuk az információkat, akkor első látásra kísértésbe eshetnénk, hogy azt mondjuk: ismét megfejtettük Kepler egyik képrejtvényét, mivel a Nap az ábrán az Ikrek csillagképben delel, tehát a képen verőfényes júniusi vagy júliusi nap van. Az árnyékok ábrázolása azonban annyira stilizált, hogy komolyabb következtetések levonására nem alkalmas, hiszen ha a Nap valóban delelne az ábrán, akkor árnyékba borítaná az épület belsejét a templom teteje. Amivel a következő részben foglalkozunk.